سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های اصلی برای افراد به دست آوردن سرمایه و افزایش ثروت است و از آنجا که همه ما به طور پیوسته در حال تلاش و کوشش هستیم تا بتوانیم به اهدافی که در نظرمان است، برسیم و رفاه بیشتری برای خود و خانواده‌مان فراهم کنیم، همیشه به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذاری که بیشترین بازدهی را برای ما به ارمغان بیاورد، داشته باشیم. مثلا شخصی سرمایه‌گذاری در خانه یا ماشین را بهترین محل برای به دست آوردن سود بیشتر می‌داند و شخصی دیگر روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری را.

براین اساس برای به دست آوردن یک منبع درآمدی مناسب که بتواند سرمایه افراد را افزایش دهد، داشتن یک برنامه درست و هدفمند است تا بتوان به اهداف مالی مدنظر خود در آینده دست پیدا کرد.

به طور کلی دو روش برای بخش مازاد درآمدها از جمله پس انداز و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

پس انداز چیست؟

به پولی که پس از کسر هزینه‌های مصرفی از درآمد هر فرد یا خانواده باقی می‌ماند، پس انداز گفته می‌شود. پس انداز معمولا به شکل وجه نقد نگهداری می‌شود، از این رو بازدهی چندانی برای شخص ندارد. مسلما این روش در کشور ایران که تورم بالایی دارد، منطقی به نظر نمی‌رسد. برای درک بهتر این جمله، تصور کنید که در سال ۱۳۷۵، مبلغ ۱۰ میلیون تومان سرمایه در اختیار داشتید. در آن زمان، خرید یک منزل مسکونی ۶۰ متری در مرکز شهر تهران، با این مبلغ امکان‌پذیر بود. در حالی که ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲، شاید بخشی از مبلغ اجاره یک ماه همان منزل مسکونی باشد.

سرمایه گذاری را که قبلا توضیح دادیم اما باید دید که چه مزایایی دارد؟

1. افزایش سرمایه:

یکی از دلایل اصلی سرمایه‌گذاری، افزایش سرمایه فرد است. با افزایش قدرت خرید و توانمندی مالی، فرد می‌تواند به بهبود شرایط زندگی خود و خانواده اش بپردازد.

2. محافظت در برابر تورم:

سرمایه‌گذاری به عنوان یک وسیله محافظه‌کار در برابر تورم عمل می‌کند. با گذاشتن پول در سرمایه‌گذاری‌های با بازده قابل توجه، افراد می‌توانند ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کرده و افت ارزش پول را جلوگیری کنند.

3. بازدهی بهتر از سپرده‌های بانکی:

با توجه به بازدهی معمولاً بالاتر سرمایه‌گذاری‌های مختلف نسبت به سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری افراد را قادر می‌سازد که درآمد بیشتری از پول خود به دست آورند.

4. تنوع در منابع درآمد:

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف، مانند سهام، اوراق بهادار، یا ملک، به افراد امکان می‌دهد که منابع درآمد خود را تنوع بخشند. این تنوع می‌تواند در مقابل تغییرات بازار و شرایط اقتصادی مقاومت ایجاد کند.

5. بهبود دانش مالی:

سرمایه‌گذاری افراد را وادار می‌کند که در زمینه‌های مختلفی از بازار مالی و اقتصاد آگاهی پیدا

6- دست یافتن به اهداف مالی

بی شک هر یک از ما انسان‌ها برای خود اهدافی را مشخص کرده‌ایم که معمولا بخش زیادی از آن‌ها نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از آنچه که در اختیارمان هست، دارد. از جمله این اهداف می‌توان به خرید خانه، زمین، ویلا، وسیله نقلیه، لوازم منزل، تجهیزات کامپیوتری و … اشاره کرد. سرمایه گذاری هدفمند به شما کمک می‌کند تا با مدیریت صحیح بخش مازاد درآمدهای خود، بتوانید به سرمایه لازم جهت رسیدن به اهدافتان دست پیدا کنید.

7-  بازنشستگی بدون دغدغه مالی

دوران بازنشستگی یکی از بخش‌های مهم زندگی هر انسانی محسوب می‌شود و باید از سنین جوانی برای آن برنامه‌ریزی داشت؛ چرا که در این قسمت از عمر، توان کاری ما تقلیل رفته و به احتمال زیاد نمی‌توانیم درآمد مطلوبی را به دست بیاوریم. لذا توصیه می‌شود که از سنین جوانی، بخشی از درآمد خود را در یک بازار مناسب سرمایه گذاری کنید تا در دوران بازنشستگی و کهن‌سالی، دغدغه مالی نداشته و بتوانید در کنار عزیزانتان از زندگی لذت ببرید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *