سرمایه‌گذاری یکی از پایه‌های اصلی و لازم برای کسب موفقیت مالی است و در کنار درآمد و مدیریت هزینه به عنوان سومین عامل گسترش مالی شناخته می‌شود. بازار سرمایه، بازار طلا، بازار خودرو، بازار ملک، بازار ارزهای دیجیتال، سپرده بانکی، ارزهای خارجی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری هستند که هر فردی باید با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و دانش خود، بهترین آن‌ها را انتخاب کند.
روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر یک شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند، به همین دلیل تمام افراد نمی‌توانند در همه این بازارها حضور پیدا کنند. از این رو لازم است تا هر فردی پیش از ورود به بازارهای مالی در رابطه با افق سرمایه‌گذاری و سطح ریسک‌پذیری خود آگاهی پیدا کند و سپس با مقایسه بازارهای مختلف، بهترین آن‌ها را انتخاب کند. روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را در ادامه می‌خوانید:

بازار سرمایه
سرمایه گذاری در بازار سرمایه به گواه تاریخ و ارقام بهترین نوع سرمایه‌گذاری است و از آنجا که خرید و فروش سهام با هدف کسب درآمد و افزایش سرمایه صورت می‌گیرد، از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری پرطرفدار در چند سال اخیر است. این بازار بزرگ دارای چهار زیر مجموعه با نام‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی است که همگی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. این بازار نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، عملکرد و بازدهی بیشتری در طولانی مدت دارد و به دلیل تنوع بالا در سرمایه‌گذاری شامل انواع صندوق‌ها، سهام از صنایع مختلف تا امکان تحلیل و مشورت با خبرگان این بازار از مهم‌ترین مزایای آن است. سرمایه‌گذاران در بورس می‌توانند با پول اندک، در کنار بهره‌مندی از سود، از مزایای بسیاری دیگر نظیر نقدشوندگی مناسب، حفظ سرمایه در برابر تورم، امکان سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ و شفافیت اطلاعاتی بالا، قابلیت سرمایه‌گذاری غیرحضوری و امکان مدیریت ریسک بهره‌مند شوند. در این بازار افراد می‌توانند بدون آموزش سرمایه گذاری در بورس از مزایای بازارسرمایه استفاده برند. به طور کلی بازار سرمایه یک گزینه مناسب برای هر سرمایه‌گذاری است، اما برای موفقیت و کسب سود بیشتر بهتر است که سرمایه‌گذاران نسبت به آموزش بورس اقدام کرده و با مفاهیمی همچون تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، روانشناسی معاملاتی و مدیریت ریسک آشنا شوند.

بازار طلا
خرید طلا و سکه یکی از روش‌های قدیمی حفظ سرمایه و کسب درآمد در جهان و به خصوص ایران به‌شمار می‌رود که به دلیل نقدشوندگی نسبتا بهتر و بازدهی دوگانه (تعیین نرخ طلا بوسیله نرخ جهانی انس، طلا می‌تواند هم از نوسان قیمت انس و هم با نوسان قیمت دلار، بازدهی داشتـه باشد)، کم ریسک بودن و عدم نیاز به سرمایه زیاد از محبوبیت بسیاری در بین افراد برخوردار است. امروزه رشد تورم و عدم ثبات اقتصادی باعث شده که اغلب افراد به سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا گرایش پیدا کنند، زیرا نوسانات قیمت این روش تحت تاثیر قیمت انس جهانی و قیمت دلار است. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان به خرید فیزیکی طلا، صندوق سرمایه‌گذاری طلا، گواهی سپرده طلا و خرید انواع سکه اشاره کرد. ازجمله ریسک‌های متوجه این نوع سرمایه‌گذاری، ریسک ناشی از اصل و یاتقلبی بودن و مکان نگهداری آن به‌عنوان یک کالای فیزیکی است. با روی کارآمدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، نه تنها این ریسک‌ها از بین رفته‌اند، بلکه دغدغه خرید و فروش و مالیات طلا نیز برطرف شد‌ه است.

بازار خودرو
خودرو در تمام کشورهای توسعه یافته تنها یک کالای مصرفی بوده، اما در ایران به دلیل رشد تورم و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. عواملی همچون محدودیت خرید و تفاوت نرخ بین بازار آزاد و کارخانه و مشکلاتی از قبیل نقل و انتقال و نقدشوندگی پایین، هزینه تعمیرات و بیمه از معایب سرمایه‌گذاری در این بازار است. سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار خودرو می‌توانند از روش‌های مختلفی نظیر خرید و فروش خودرو نو و دست دوم، مشارکت در تولید خودرو، پیش خرید و خرید سهام خودرو اقدام کنند. کسب درآمد از بازار خودرو کار چندان پیچیده‌ای نیست و با کمترین دانش و مهارت نیز می‌توانید سرمایه‌گذاری در این بازار را آغاز کنید. اما باید به ریسک‌های آن نیز توجه داشته باشید، زیرا در صورت نداشتن دقت کافی ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. باتوجه به ریسک های ناشی از خرید خودروی دست دوم نیز، این سرمایه‌گذاری پرریسک و با نقدشوندگی پایین است. داده‌های تاریخی نشان‌دهنده بازدهی کمتر این بازار طی سال‌های گذشته است.

بازار مسکن
به دلیل رشد روزافزون قیمت مسکن در ایران، سرمایه‌گذاری در آن به یکی از روش‌های سودآور و کم ریسک در بازار سرمایه تبدیل شده است. از آنجا که خرید زمین و مسکن برخلاف سایر روش‌های سرمایه‌گذاری نیاز به سرمایه زیادی (چند میلیاردی) دارند، از این رو معمولا اشخاص درآمدهای خود را در بازارهای دیگری نظیر بورس، طلا و… که نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما به طورکلی سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یک روش عالی برای سرمایه‌‌گذارانی است که درآمد بالایی دارند، چرا که بازار مسکن جزء سرمایه‌گذاری‌های کم‌نوسان محسوب می‌شود، زیرا تغییرات قیمتی در این بازار در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن همانند سایر روش‌های سرمایه‌گذاری باید در زمان مناسب انجام شود. طبق نظر بسیاری از تحلیل‌گران، بهترین موقعیت برای خرید مسکن و زمین، زمان رکود و ثبات بازار است. همچنین ریسک‌های جدی که این نوع سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کنند، قدرت نقدشوندگی پایین و داشتـن تخصص برای خرید در مناطق مناسب هستند.

ادامه دارد…..

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *